Ahamkára - "én vagyok"



A Mahad a tiszta értelem, és a Mahadból jön létre az Ahamkára. Az Ahamkára az "én vagyok" érzése, az egó. Az "én" a központ, és ahol van központ, ott van sugár is, és ahol van köpont és sugár, ott van kerület is. A kerület létrehoz egy vonalat, a tudat határát. Mi mindannyian a tudatunk piciny kerítésén belül élünk, ami az Ahamkárát, az "alakító én"-t helyezi középpontba. A kérdés az, hogy a központ hogyan alakul ki. Amikor megengedjük a szemünknek, hogy összpontosítson, akkor ebben a nagy figyelemben bekövetkezik az észlelés. És az a pillanat, amit meghatározunk egy tárggyal, az "én" születése, az Ahankára születése. A Mahadban nincs különbségtétel. Az Ahamkára azonban egy dologra összpontosít, azt állítja a figyelme középpontjába. Ez a központ az "én". Az Ahamkára a korábban felhalmozott tapasztalatok alapján történő azonosítás folyamata. Amikor azonban létrejön az "én", a tudatban kialakult köpont, akkor a teremtő értelem (Mahad) Buddhivá alakul, ami a gondolkodóképesség, az ész, az egyéni tudat. A Mahad egyetemes, a Buddhi személyes alapelv.

(Vasant Lad - Ayurveda)

Comments

Popular posts from this blog

Majurászana - pávaállás és Hamszászana - hattyú póz

Tested, mint lelked temploma

Jóga gyakorlás a pitta testtípus számára